W portfolio naszych usług ważne miejsce zajmuje kreowanie wizerunku w Internecie. Już w tej chwili służymy pomocą kilku osobom przy prowadzeniu ich kanałów w mediach społecznościowych. Bez takich działań dziś nie może się obejść żaden biznes. Ale równie ważne jak budowanie wizerunku firmy jest tworzenie marki osobistej człowieka. Być może nawet jest ważniejsze, bo tak naprawdę za każdym przedsięwzięciem stoją przecież konkretne twarze.
Budowanie marki osobistej, czyli personal branding, to bardzo prężnie rozwijający się segment marketingu online. Wciąż jednak wiele osób zastanawia się, czy tego potrzebują. Jeśli też borykasz się z takim pytaniem, to ten tekst jest właśnie dla Ciebie. Postaramy się pokrótce nakreślić, czym jest marka osobista i dlaczego warto w nią inwestować.
Ale zanim o tym, pozwól, że podzielimy się z Tobą pewną oczywistą oczywistością. Otóż każdy z nas jest marką osobistą. Dokładnie tak – wystarczy, że założysz sobie profil na Facebooku, Instagramie lub dowolnej innej platformie. Z chwilą, gdy zaczynasz tam cokolwiek publikować, zaczynasz budować swoją markę. I to bez względu na to, czy śledzi Cię pięć osób, czy pięć tysięcy. Od tego może zależeć, czy dostaniesz nową pracę – tak, tak, rekruterzy przeglądają profile kandydatów – lub czy ktoś będzie chciał współpracować z Twoją firmą.
Dlatego bez względu na to, jak działasz w sieci, trzeba to robić świadomie.
Silna marka osobista nie tylko może Ci pomóc w znalezieniu wymarzonej pracy. Jeśli jesteś freelancerem, stanowi doskonały atut w negocjacjach z klientami, o czym na przestrzeni lat przekonało się już choćby wielu blogerów, którzy zaczynali od prowadzenia internetowych pamiętników dla garstki znajomych, a dziś zarabiają poważne pieniądze, łącząc to z pasją. Marka tworzy Twój wizerunek jako eksperta, pokazuje twoje kwalifikacje i osobowość.
Czy wiesz, jak brzmi jedna z kluczowych i mających już długą tradycję zasad marketingu? Głosi ona, że jeśli ktoś jest od wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego. To jest właśnie najgorszy rodzaj marki – nijaka, niezdecydowana, co chce przekazać, przysłowiowy groch z kapustą. Taka marka jest dla wszystkich i zarazem dla nikogo. Trochę przypomina typowy list motywacyjny, w którym kandydat pisze, że może pracować na dowolnym stanowisku. Takich ludzi nie ma.
Lepiej więc skupić się na jednym problemie lub kilku wybranych. Warto robić to tak, jakby od tego zależały losy świata. I w pewnym sensie zależą – losy Twojego świata. Lepiej być świetnym agentem pośrednictwa pracy lub ubezpieczeniowym i opowiadać o tym na swoim profilu, niż np. nijakim komentatorem życia politycznego czy domorosłym specjalistą od piłki nożnej, jakich w naszym kraju wielu.
To wymaga odpowiedzenia sobie na podstawowe pytanie: w czym tak naprawdę jestem dobry? Gdy już sobie na nie odpowiesz – lub odpowiesz nam, jeśli zdecydujesz się powierzyć naszym specjalistom swoją markę – musisz bezwzględnie te cechy wysunąć na czoło, a eliminować wszystko, co je zakłóca.
Wszystko to zaś sprowadza się do kwestii spójności. Oznacza to, że twoja marka powinna komunikować to samo w absolutnie każdym miejscu, w którym ludzie na ciebie natrafiają. Spróbuj wykonać prosty test – wpisz swoje nazwisko do Google i sprawdź, co wyskakuje na pierwszej stronie. Jeśli pojawią się rzeczy niezwiązane z tobą, zastanów się, z jakimi słowami kluczowymi możesz powiązać swoją markę.
Silna marka osobista to również ktoś, kto ma wyraziste poglądy na tematy związane z obszarami, w których działa. Eksponuj je. Pisz artykuły na blogu bądź na platformach społecznościowych, w których prowadzisz swoją aktywność. Dołączaj się do dyskusji na forach tematycznych oraz w grupach na LinkedIn czy Facebooku. Przy czym oczywiście zawsze pamiętaj, by być merytorycznym. Wyrazistość nie oznacza ani sypania ogólnikami, ani wdawania się w puste przepychanki słowne.
W odniesieniu do marki osobistej zapewne zdarzyło Ci się też spotkać z takimi pojęciami jak „story” lub „storytelling”. To też ważna część budowania swojego brandu. Ekspert bowiem to nie tylko ktoś, kto zna się na swojej niszy, ale także potrafi o niej świetnie opowiadać. Świetnie czyli zajmująco – tak, jakby się czytało najnowszy bestseller z półek empiku.
Dlatego warto szukać niebanalnych rozwiązań i nieszablonowych ujęć tematów. Choć oczywiście zawsze należy pamiętać, by wszelkie strategie, jakie obierzesz, były w zgodzie z Twoją osobowością, gustami i temperamentem. Teraz, gdy to czytasz, zapewne wydaje się niezwykle skomplikowane, ale w istocie jest bardzo proste.
My przecież też cały czas budujemy swoją markę. Dlatego piszemy ten tekst. Wszystko, o czym tutaj opowiedzieliśmy, ćwiczymy również na sobie. Tak jak Ty mamy świadomość, że stworzenie silnej marki otwiera drzwi do sukcesu.
Oczywiście zanim to nastąpi, ci, do których chcesz dotrzeć, muszą o Tobie usłyszeć. I właśnie tu, o ile nie czujesz się na siłach samodzielnie podjąć trud budowania swojej marki, zaczyna się nasza rola.